Vista prèvia d'impressió Tanca

S'estan mostrant 217 resultats

Archival description
U. doc. composta
Advanced search options
Vista prèvia d'impressió View:

83 resultats amb objectes digitals Mostra els resultats amb objectes digitals

La Pastoral, apunts per a un quadre

Conté la postal publicitaria, programa i fotografies del muntatge realitzar per Xavier Olivé i els alumnes d'escenografia de l'escola, amb motiu de la festa de final de curs.

Fitxa tècnica

  • Idea: Xavier Olivé.
  • Suport i muntatge: alumnes del Taller d’Escenografia d’EINA.
  • Col·laboradors: Toni Marí (textos), Beth Galí (escenografia) i Germans Salvador (decorats de paper).
  • Actors: Paul Adams, Nuria Bagena, Jessyka, Rafael Navarro, Ramón, Viky Sensat, Mónica Verdú del Teatre Arnau.
  • Perruqueria, maquillatges i accessoris: Susana G. Körver, Joan Alonso i Gregori Ros (Make-Up Academy).
  • Pentinats: Marcel (Taller de Perruqueria).
  • Vestuari: Ramon Ramis.
  • Fotografies: Josep Gol.

L'infant salvatge

Acció dirigida per Xavier Olivé, homenatge a François Truffaut. L'alumne Francesc Serrat és encadenat a l'escala de caragol de la torre de la Casa Manuel Dolcet. Aquest només es podia comunicar amb el tacte i a crits, sense paraules. La resta de participants havien de trobar la clau per alliberar-lo.

Animals imaginaris

"Animals imaginaris" va ser una acció-espectacle efímera organitzada amb motiu de la festa de fi de curs, per Xavier Olivé i Josep Bagà amb l'ajuda dels alumnes del Taller d'Escenografia i la col·laboració d’actors del Teatre Arnau de Barcelona. L’acció es va desenvolupar al jardí d’EINA, al qual el públic accedia mentre els animals (una pantera-tigre, una dona aranya, un rèptil i una au fènix) dormen dins les seves respectives gàbies. Els animals despertaren quan se’ls hi servia el sopar personalitzat i cuinat en directe per la xef del restaurant Giardinetto Notte, Reyes Modolell.

El muntage va comptar amb la participació de:
Suport i muntatge: A. Casanovas, P. Cortada, J. Font, J. García, C. Martínez, R. Romaní, M. Roig, M. Signes i E. Van Den Berz (alumnes del Taller d’Escenografia d’EINA)
Col·laboradors: Josep Aregall, Agustí Jançana i Marta Rovira
Animals: Tuninho Ribeiro, José Antonio Herrero, Lyn Jackson i Jessica.
Maquillatge, perruqueria i accessoris: Susana G. Körver, Joan Alonso i Gregorio Ros (Make-Up Academy)
Pentinats: Marcel (Taller de Perruqueria)
Vestuari: Ramon Ramis
Accessoris de paper retallat de seda: Umberto Spíndola
Música: Pebles
Selecció i elaboració del menú: Reyes Modolell (Giardinetto Notte).

L'expedient conté una carta de Xavier Olivé i Josep Bagà a Miquel Espinet, la targeta d'invitació, el programa i fotografies de l'acte

Coses passades de moda

Coses passades de moda (encara no recuperades) es una mostra que proposa reflexionar sobre el bon gust, les modes i el kitsch més exagerat. Per a la seva organització es convida els professors i amics de l'escola a participar amb el seu propi objecte més passat de moda. Uns objectes que anaven configurant la mostra a mesura que arribaven.

Projecte de transformació del jardí a escala 1:1

En aquest muntatge de la Maria Girona, en el qual es reflexiona sobre realitat, ficció i percepció, els diferents elements emprats, procedents de diferents decorats de teatre, es distribueixen pel jardí conformant un gran collage. L'artificialitat del seu realisme es posa en evidència en contrastar amb els elements naturals del jardí, al mateix temps que aquests últims adquireixen un sentit diferent en incloure's dins de la ficció.

Entorn del tronc

En el marc dels actes de fi de curs de l'any 1974, es realitza una acció consistent el plantejaments, bàsicament conceptuals, que transformen el paisatge del jardí d'EINA i, concretament, els seus arbres. A cada participant se li assigna un arbre, al voltant del qual desplegaria la seva proposta en forma d'intervenció artística, i se li proporciona una fitxa amb les seves característiques botàniques i la situació al jardí. Entre les propostes trobem un til·ler que dóna til·la, mitjançant una aixeta i unes tasses; un arbre amb les fulles numerades; un altre sagnant amb serres i ganivets que el ferien; un d'embolicat en cotó fluix; un altre en el qual es recolza un coixí acompanyat de dues novel·les policíaques, tot invitant a la lectura, entre d'altres.

Escultures a l'aire lliure

Escultures a l'aire lliure és una experiència a càrrec de Xavier Olivé i de Carlos Pazos amb l'assessorament i la col·laboració del grup de dansa dirigit per Cesc Gelabertde on es confonen artista, tema, model i obra en una mateixa realitat en què s'experimenta amb els límits entre art i vida. Per realitzar aquesta idea es compta amb la col·laboració de Rosli i Muntat Ayuso, Santi Alcolea, Toni Cots, Toni Gelabert i Ramón Olives com a escultures adoptant postures estètiques clàssica i romàntica. Els homes imiten el "David" de Verrocchio, un personatge amb túnica i un home primitiu recolzat en un bastó; les dones a la "Sireneta" d'Eriksen, al "Desconsol" de Josep Llimona i a la "Mediterrània" de Maillol. Els amplificadors d'un magnetòfon reproduïen sons naturals (brisa, fulles dels arbres, etc.).
Maquillatge i perruqueria: María José Araujo.
So: Francesc Martí.

ICSID 1971 Ibiza

Documentació sobre el setè congrés de l'International Council of Societies of Industrial Design a Eivissa, on Josep Ponsatí, professor d'EINA, va realitzar, amb la col·laboració d'un grup d'alumnes, una gran peça inflable.

Conté comunicacions entre l'ADI-FAD i EINA, una reproducció del butlletí "Hojas de información" de l'ADI-FAD d'octubre de 1971, "Breve informe de la actividad de las salas de reunión en el congreso ICSID 1971 IBIZA" de Jordi Mañá, "ICSID 1971 Ibiza", un resum dels tres informes sobre l'ensenyament del disseny editats per l'ICSID, "Summary report of ICSID seminars on the education for industrial design", una reproducció de "La Vanguardia" del dia 31 octubre de 1971 on apareix l'infable, "Ponsati, l'infable d'Eivissa = el hinchable de Ibiza = Inflatable at Ibiza", amb textos d'Alexandre Cirici, Jordi Reyes Planas, Fredy de la Reguera, Pancho Ayguavives i Manuel Valcells.

Col·lecció de serigrafies

  • L41
  • U. doc. composta
  • 1977 - ?
  • Part of Fons d'art

Amb motiu del 10è aniversari es fa el tiratge d'una serigrafia original d'Albert Ràfols Casamada, que s'obsequia a tots els col·laboradors que han passat durant els deu primers anys per EINA. De llavors ençà, es repetirà l'obsequi cada any, editant-se anualment una obra gràfica l'autor de la qual estigui vinculat a la institució. Inicialment es lliurava cada mes de juny, però a partir de l'any 1980, en què es comença a celebrar el sopar de Nadal, passa a oferir-se en aquesta ocasió. A partir de l'any 2007, l'estampa de Nadal d'EINA s'edita al taller de Barra de ferro, fins aleshores s'havia anat fent l'encàrrec a altres tallers, principalment el taller Vallirana. Aquestes edicions passen a enriquir anualment el Fons d'art de la Fundació EINA.

La col·lecció conté obres de:
Albert Ràfols (1977 i 1968), Maria Girona (1978 i 2005), Pep Alemany (1979), Francesc Todó (1980), Francesc Artigau (1980), Xavier Olivé (1981), Xavier Serra de Rivera (1982), Toni Miserachs (1983), Sílvia Gubern (1984), Josep Guinovart (1985), Joan Hernandez-Pijoan (1987), Antònia Vilà (1988 i 2006), Patrício Vélez (1990), América Sánchez (1991), Antoni Llena (1992), Montse Ribas (1993), María Helguera (1994), Joaquim Chancho (1995), Claret Serrahima (1996), Keith Adams (1997), Manel Esclusa (1998), Rosa Tarruella (1999), Xano Armenter (2000), Albert Valera (2001), Sergi Aguilar (2002), Àngels Viladomiu (2003), André Ricard (2004), Jordi Fulla (2007), Nicole Gagnum (2008), Philip Stanton (2009), Enric Mas (2010), Mar Saiz (2011), Jo Milne (2012), Núria Andreu (2013), Artur Muñoz (2014), Jordi Duró (2015), Miguel Bustos (2017), Manel Rubiales (2017), Daniel Steegmann (2018) i Alicia Koft (2018)

Proceso de la comunicación

El grup de treball Proceso de la Comunicación de la Comisión de Pedagogía Experimental de la Agrupación de Comunicación Visual del FAD va realitzar entre gener i març de 1972, una sèrie d’experiències a l’Escola EINA. Aquestes experiències pretenien iniciar a nivell de grup, l'experimentació del fet comunicatiu. El grup d'investigació es trobava format per Xavier Balbuena, Alejandro Ferrer, Ramón Herreros, Ascen Muñoz, Xavier Olivé, Juan Carlos Pérez Sánchez, Marga Sánchez Diezma i Núria Vidal.

L'expedient conté dos quaderns amb resums de les diferents experiències, alguns manuscrits amb correccions, fotografies, un model de certificat d'aprofitament i una noticia apareguda a un mitja de comunicació.

Gestió del canvi d'imatge d'INESCOOP

Entre 1979 i 1981 EINA, representada per Xavier Olivé i Norberto Chaves, va ser contractada per realitzar un canvi integral de la imatge corporativa d'INESCOOP (Instituto Tecnológico del Calzado de Elda).

Conté diverses actes de reunions i comunicacions entre INESCOOP i EINA, diferents informes i documents de treball, alguns pressupostos i factures, un recull de notícies sobre el sector del calçat i INESCOOP (1979-1980), la relació de socis d'INESCOOP, i diverses publicacions i models de documents de l'entitat com a mostra de la seva imatge corporativa del moment.

El somni de Dante

Xavier Olivé i Carlos Pazos organitzen una experiència en el marc del Taller de Comunicació que té per objecte la crítica de la imatge, en la qual la realitat imita l'art a partir de l'escenificació per part dels estudiants del quadre "El somni de Dante en el moment de la mort de Beatrice" de l'artista anglès prerafaelita Dante Gabriel Rossetti (1871).

Festa Extrem Orient

El tema de la festa ideada per Xavier Olivé, Josep Bagà i Agustí Jansana, va ser l'Extrem Orient, i consistí en un homenatge a Madame Buterflay -interpretada per Manuela Rodríguez del Grup de dansa TABA-, caracteritzada i maquillada per Susanna G. Kor i Marcel Montelló.
Es conserva la invitació, l'entrada, fotografies i un fanzine.

Environament experimental

En el marc del curs bàsic de Color impartit per Albert Ràfols, els estudiants de primer duen a terme una acció anomenada Environament experimental. Es tracta d'una instal·lació de realització col·lectiva fonamentada en els estudis i les pràctiques prèviament realitzats sobre teoria del color i composició. mòduls volumètrics, textures, música i so, canvis de llum i projeccions de diapositives que contribueixen a la transformació durant dos dies (29 i 30 de maig) de l'espai de la classe.

Mostra internacional de tramesa postal

Tramesa Postal s'emmarca dins del conjunt de pràctiques d'art conceptual portades a terme a EINA a finals dels anys 60 i principis del 70. Artistes multidisciplinaris de tot el món van ser convidats a participar d'una pràctica de Mail art que seria exposada en dues ocasions, la primera d'elles a EINA, i la segona a la Sala Vinçon, amb motiu de la celebració del Congreso Mundial de Comunicación a Barcelona.

Entre els participants destaquen noms com John Baldessari, Ettore Sottsass, Antoni Miralda, Muntadas, John Knight, Lawrence Weiner, Joan Brossa, Bigas Luna, Colita, Robert Llimós, Toni Miró, Xavier Olivé, Carlos Pazos, America Sanchez, Xavier Sust o Lluís Utrilla.

Conté els fulls volanders i materials publicitaris d'ambdues exposicions, la llista de participants i algunes llistes d'adreces, les cartes de resposta d’alguns participants, el pòster de l’exposició i algunes de les trameses.

1a Mostra Internacional d'Art. Homenatge a Joan Miró

Per encàrrec del Centre d'Iniciatives i Turisme de la ciutat de Granollers, EINA s'ocupa de dues iniciatives de la Primera Mostra d'Art de Granollers: l'exposició Homenatge a Joan Miró i el primer Concurs d'Art Jove. Del muntatge de l'exposició, celebrada als locals de la Caja de la Diputación Provincial, se'n fan càrrec Lluís Pau, Catalina Mora i Jordi Morera, estudiants de l'Escola, amb la participació de Pilar Mangrané i l'assessorament d'Albert Ràfols. El disseny del muntatge destaca per diverses raons: presenta una estructura metàl·lica amb plafons inserida a la sala que genera un espai completament diferent i zonifica la distribució de les obres sobre la planta; d'altra banda, estableix un itinerari mitjançant llums de neó que marquen el recorregut de la mostra.

Es conserven pressupostos, un calendari de planificació del projecte, una invitació per Pilar Mangrané per assistir a la presentació de l’exposició, rebuts dels honoraris i desglossament d’hores del muntatge de l’exposició, dos versions del catàleg de l’exposició i fotografies del muntatge.

Exposició Josef Albers

Conté el programa de l'exposició i de les activitats realitzades entorn la figura de Josef Albers amb la col·laboració de l'Institut Alemany de Cultura, i anotacions manuscrites de Norberto Chaves per a la taula rodona "La pedagogía del color", en la que va participar juntament amb Joaquim Albrecht, Eva Eyquem, Ramon Folch, Joan Hernández Pijuán, Jordi Pericot, Albert Ràfols Casamada, Xavier Rubert de Ventós, Gerard Sala, Eduard Subirats i Patricio Vélez.

Barcelona desflorada

EINA realitza el muntatge de l'exposició "Barcelona desflorada: recursos naturals de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i la seva gestió", organitzada per la Comissió del Medi Ambient de l'Associació d'Enginyers Industrials en col·laboració amb el BCD (Barcelona Centro de Diseño Industrial), en la seu del qual se celebra. Del muntatge, en el qual participen estudiants de l'assignatura de projectes de segon d'Interiorisme, i els professors Josep Alemany, Lelis Marqués i Enric Poblet, destaca l'arbre metàl·lic de 13 metres d'alçada que es va situar davant la seu del BCD. L'exposició pretén presentar els principals problemes relacionats amb els recursos naturals de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, així com iniciar un debat al voltant d'aquests per tal de cercar-hi alternatives sostenibles.

Conté el plànols d'un arbre metàl·lic de 13 metres d'alçada que es va situar davant la seu del BCD en el marc de l'exposició "Barcelona desflorada". Hi van participar alumnes de l'assignatura de projectes de segon d'interiorisme, i els professors Josep Alemany, Lelis Marqués i Enric Poblet. La unitat documental també conté rebuts i factures del departaments de disseny gràfic d'EINA i de diversos professors, un quadríptic i una invitació a l'exposició.

Sausalito: construcció sense paraules

Fernando Amat proposa una activitat en la qual els estudiants d'EINA han de realitzar una construcció a partir de material de recuperació i seguint unes pautes específiques establertes pel mateix Amat. El material a emprar és un conjunt heterogeni de desferres que provenen del seu magatzem i el treball s'ha de fer emprant algunes eines bàsiques (serra, martell, claus...). La restricció més significativa és, però, que els estudiants i el mateix Amat, que participava directament en l'activitat, no podien parlar entre ells.

El plantejament de la construcció vol demostrar la distància que ja en aquell moment s'havia establert amb el treball manual, la dificultat per manipular eines senzilles, i les limitacions del sistema projectual del disseny. La proposta d'Amat s'inscrivia en la tendència a treballar entorn d'experiències comunicatives i el fenomen del llenguatge.

Exposició de Poesia Visual

En el marc del seminari d'Art Contemporani conduït per Maria Lluïsa Borràs, es realitza una exposició, resultat d'un treball de recerca sobre les diferents formes de la poesia visual que compta amb una selecció d'obres d'autors internacionals i catalans com Joan Brossa, Ramon Canals, J. V. Foix, Gabriel Guash o Albert Ràfols, entre d'altres.

L'exposició té lloc a EINA entre el dinou i el vint-i-vuit de juny de 1973, passant el mateix mes de juny i fins al setembre a la Llibreria Dalla de Barcelona on s'exposen per primera vegada el poema visual "Poema de Catalunya" i el poema fonètic "Poema per a N'Antoni Tàpies" de J. V. Foix, expressament impresos per a l'ocasió.

Conté el programa i el catàleg de l'exposició "Poesia visual" realitzada com a resultat del seminari homònim impartit per Maria Lluïsa Borràs durant el curs 72/73. L'exposició va inaugurar-se a EINA i a continuació va passar a la llibreria Dalla.

Audició de música progressiva, i muntatge-transformació de l’espai

Es tracta d'una experiència músico-sensorial impulsada per Pere Riera, professor de projectes d'interiorisme, com a part de les activitats de l'assignatura. La sala d'actes de la Casa Dolcet es decora amb motius pop, com ara un sòcol de núvols i un arc de Sant Martí, i es convida a Jaume Sisa a fer un recital en directe.

Exposició Supercollage

En el marc del Taller de color de l'Albert Ràfols, es realitza una experiència col·lectiva consistent en la realització d'un collage dins del qual s'havia de poder entrar. El treball es va dividir en dues parts. D'una banda, la recollida del material, bàsicament anuncis o fragments d'anuncis publicitaris i, de l'altra, la realització pràctica dels estudiants sota la direcció de l’Albert Ràfols.

L'objectiu era establir un diàleg entre l'espai arquitectònic, el volum interior de la classe i els elements cromàtics i formals que s'incorporaven a murs, sostre i terra, amb l'objectiu d'entendre com aquests elements modifiquen el concepte d'espai en relacionar-se entre ells.

Firulete

En la línia de les propostes conceptuals i l'exploració del verbal s'organitza l'experiència sonora Firulete. L'activitat, coordinada per America Sanchez, consisteix en la instal·lació de micròfons en la porta d'entrada de l'Escola que actua com Espai Tàctil. Aquest enregistrament de sons i comentaris s'escolta simultàniament a una de les aules que actua com a caixa de ressonància.

II Seminari d'Estètica

La segona edició del Seminari d'Estètica s'inaugura amb una sessió titulada Expressió i significació a càrrec d'Alexandre Cirici i Manuel Sacristán. Li van continuar Cine d'avantguarda i cine polític impartida per Roman Gubern; una sessió sobre cinema fantàstic i de terror; un col·loqui sobre els còmics entre Enric Sió i R. Gubern; una taula rodona sobre sociologia de la literatura amb la participació de Lucien Goldmann; una sessió crítica sobre la pintura de Jordi Galí; una altra sobre les tendències actuals de la música moderna; diverses sessions sobre les branques de les matemàtiques de les teories de conjunts i les de grups; altres dedicades a l'estructuralisme impartides per Salvador Clotas, Xavier Rubert de Ventós i Manuel de Solà-Morales; una sessió d'Eduard Bonet amb el títol Probabilitat, informació i simulació; o una dedicada als fets del maig del 68 francès amb la participació de J.M. Castellet, M.A. Capmany o J. Solé Tura, entre d'altres.

Conté la llista de participants i fulls volanders publicitaris d'algunes de les sessions.

I Seminari d'Estètica

Les Jornades de debat amb el Gruppo 63, motiven un Seminari d’Estètica que s’inicia dues setmanes després de la visita dels italians. L’objectiu principal del seminari és, segons s’indica en una de les cartes de convocatòria, “estudiar l’aplicació del mètode estructuralista a l’estètica”. El seminari s’inicia amb unes sessions preparatòries d'aclariment terminològic i conceptual, a partir de diferents textos de l’historiador i crític d’art Pierre Francastel, dels filòsofs i sociòlegs Lucien Goldmann, Roland Barthes i Roger Bastide i del llinguista Émile Benveniste.

ADLAN i testimoni de l'època, '32-36

L’exposició sobre l’ADLAN (Amics de l’Art Nou) vas ser un encàrrec del Col·legi d’Arquitectes, en el que van participar una gran part dels professors d’EINA i un petit grup d’alumnes. L’exposició situa l’ADLAN en el seu context temporal, a través d’un muntatge fotogràfic tret de revistes de l’època (32/36) i mostrà obres d’artistes com Jaume Sans, Marinel·lo o Eudald Serra. En el marc de l’exposició es van realitzar altres actes com la projecció de la pel·lícula "Sombrero de copa" , una taula rodona sobre el cinema dels anys 30 amb Romà Gubern com a moderador i la intervenció de Vázquez Montalban, Pere Gimferrer o Joan de Segarra entre d’altres, una conferència de Corredor-Matheos, altre sobre l’avantguarda i la literatura catalana a càrrec de Joaquim Molas, una taula rodona sobre l’ADLAN amb Alexandre Cirici i Josep Termes com a ponents i una conferència final titulada "ADLAN vist per un espectador" pronunciada per Sebastià Guasch.

Es conserva el conveni amb el Col·legi d’arquitectes (incomplet), les normes orientatives del Col·legi i documentació per a l’exposició ADLAN, comunicacions entre EINA i el Col·legi d’arquitectes, la memòria del projecte i pressupostos i despeses de la preparació i muntatge de l’exposició, el plànol de l’exposició, algunes de les fotografies exposades, el número 79 de "Cuadernos de arquitectura", dedicat a l’exposició, el pòster de l’exposició i el programa d’actes.

Resultats 1 a 50 de 217